Ercon Consultancy

Op zoek naar de niche? Dat zijn wij altijd.


Als je niet een groot deel van een markt kunt bedienen is het zaak dat je een juiste benadering kiest om genoeg klanten te bedienen en zo je profiel duidelijk te maken. Dit is het best op een manier te doen door je te verdiepen niches die in je markt bestaan. Dit kan uiteraard in bijzondere producten liggen maar ook in een juiste geografische ligging of in de manier hoe je de klant benadert. Wellicht is het handig eerst te bepalen wat nu eigenlijk een niche in de marketing behelst, wat zou een goede definitie van een niche zijn. Wanneer je naar de term zoekt kun je veel definities voor het woord niche vinden. In het algemeen is het naar mijn idee het best als volgt uit te leggen:

“Een niche is een specifieke en afgebakende plaats in een systeem, waarin bepaalde activiteiten optimaal kunnen gedijen of worden uitgevoerd. De term wordt voornamelijk gebruikt in ecologisch en economisch verband.” ( definitie volgens ensie )

De niche markt

In onze markt is het definiëren van de juiste niche in je bedrijfsvoering natuurlijk van groot belang om het onderscheid te maken, zeker voor het zelfstandig optiek bedrijf. Het hoeft geen betoog dat het zelfstandig optiek bedrijf en de aanpasinstituten onze doelgroepen zijn, daar maken we sinds jaar en dag geen geheim van. Zeker ook in de contactlenzen markt kun je onderscheid maken door een goede niche te vinden en je daar mee te profileren. Bij ons kun je dat zien in de benadering van de markt en de manier waarop we dat doen. Wij trachten altijd een ondersteuning en vraagbaak te zijn voor onze klanten en ik durf te stellen dat we daarmee inmiddels echt een plaats hebben verworven in de markt.

Wanneer je kijkt naar onze producten is ook daar sprake van zaken die echt in een niche horen. De producenten die wij onze partners noemen zijn allen groot genoeg om aan innovatie en R&D te doen en klein genoeg om niet een eigen verkooporganisatie te hebben in Nederland. Daarnaast hebben zij een product of producten die je niche zou kunnen noemen.

Niche producten

Als je kijkt naar het product portfolio dat wij voeren zie je altijd bijzonderheden bij de producten. Ze zijn voor een specifieke doelgroep bijvoorbeeld personen met keratoconus die graag comfortabel een lens willen dragen of mensen die een trauma hebben gehad en met een prosthetische lens een oog er mooier uit willen laten zien, maar ook maandlenzen in een bijzondere uitvoering behoren tot een niche. Daarnaast hebben we meer standaard producten die bijvoorbeeld meer keuzes hebben in diameters of aanpasmogelijkheden, een niche die toch al gauw 25% van de contactlens dragers beslaat.

Met deze gegevens kunt u ook een niche bedienen waardoor u zich kunt onderscheiden. Met standaard lenzen kom je toch al gauw in een simpele prijsdiscussie terecht en zoals u weet is er altijd iemand goedkoper. Dus ons advies om u te onderscheiden luidt: “ga op zoek naar de niche” overigens doen wij dit en zijn wij dit, al jaren.

voorbeelden van nichemarkten(en nicheproducten die je kunt verkopen)

Misschien heb je al een heel goed idee (bij trending producten) van wat je wilt verkopen. Maar je hebt een grotere kans op succes als je je focust op een nichemarkt, waar je je vervolgens in verdiept om nog meer producten te vinden die hen specifiek aanspreken. Nichemarkten zijn als caleidoscopen: hoe meer je inzoomt, hoe meer kleinere niches je kunt ontdekken, elk met hun eigen unieke, vaak nog onvervulde behoeften – jouw gat in de markt.

Deze lijst gaat specifiek over niches en producten voor 2021 en is bedoeld om je een idee te geven hoe je met nichemarkten kunt werken. Er zijn nog veel meer niches en ideeën dan deze, dus laat je creativiteit en fantasie de vrije loop.

De milieubewuste consument

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor consumenten. De meerderheid van de Nederlandse consumenten wil ook duurzaam kopen.

De toenemende behoefte aan duurzame producten heeft gezorgd voor een groeiende markt voor veganistische en milieu- en diervriendelijke versies van bekende producten. Voor elk veelverkocht product is er een groep consumenten die graag een groener alternatief willen kopen.

In het verleden kwamen bedrijven aan deze behoefte tegemoet door bijvoorbeeld een deel van hun opbrengsten aan een goed doel te geven maar tegenwoordig vinden consumenten het ook belangrijk dat een product duurzame grondstoffen bevat en mens- en milieuvriendelijk geproduceerd is.

Bee’s Wrap wil bijvoorbeeld plastic verpakkingen vervangen door wraps met bijenwas. Die zijn niet alleen milieuvriendelijker, maar ook goedkoper voor de consument, omdat ze herbruikbaar zijn.

Meer milieubewuste niche product ideeën:

Mensen met huisdieren

Er zijn meer dan 27 miljoen huisdieren in Nederland! In dit segment zijn er volop mogelijkheden voor niches: verschillende dieren, bepaalde lifestyles, etc.

Only Natural Pet is een geweldig voorbeeld van een nichebedrijf in deze markt – het verkoopt alles, inclusief natuurlijk voedsel, vlooien- en tekenwerende middelen, buitenuitrusting, speelgoed, bedden en meer. Een huisdiereigenaar kan op deze website alles vinden wat nodig is voor haar/zijn pup.

Kansen liggen er ook bij gepersonaliseerde producten met foto’s van huisdieren. Een goed voorbeeld daarbij is My Cartoon. Op basis van een foto kun je je geliefde huisdier vereeuwigen in een schilderwerk.

De meeste mensen hebben honden, katten of vissen, maar er zijn ook minder gebruikelijke dieren zoals paarden, hagedissen, schildpadden of zelfs kippen, elk met hun eigen productmogelijkheden.

Meer niche productideeën rondom huisdieren:

  • Camera’s om je huisdier te kunnen bekijken (of er zelfs tegen te praten) als je weg bent.
  • Vind Fikkie altijd terug met een GPS pet tracker
  • Biologisch honden- of kattenvoer of snoepjes
  • Accessoires en kleding voor huisdieren

Bepaal je nichemarkt

Om de juiste niche te vinden moet je jezelf, de markt en je doelgroep kennen. Wat willen je klanten precies? Wat is hun probleem of vraag? Wat willen ze nu echt? Door dieper te graven kun je erachter komen wat het gat is in jouw huidige markt. Je kunt ook op zoek gaan naar mogelijkheden in een andere markt. Kijk of je product in een ander jasje goed zou scoren in een andere markt. Zoek het kruispunt op tussen je huidige markt en een andere. Op die manier kun je een unieke markt (een niche) creeëren of je aansluiten bij een nichemarkt. Je kwaliteiten kennen is ook een belangrijk onderdeel van je zoektocht naar de juiste nichemarkt. Ga op zoek naar je specialisme. Focus je wel op hetgeen waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waarin jij je kunt onderscheiden van anderen.

Stap uit je verzadigde markt

Een voorbeeld. Stel je bent timmerman. Je slogan is ‘voor allerhande klusjes’. Je werkt met hout, maar ook wel met andere materialen. Alles is mogelijk. Een paar van je vaste klanten vinden dat juist fijn. Maar je krijgt er niet veel klanten meer bij. Overal waar je komt zie je steigerhouten meubels. Je hebt zelf ook wel eens een tafel gemaakt van steigerhout en kunt dat best goed. Je hebt net even een ander model dan de rest. In gesprekken met collega’s merk je dat daar steeds meer behoefte aan is. In Google Trends zie je dat er ook steeds meer gezocht wordt naar dergelijke meubels. Je zoekt vervolgens op Google naar ‘steigerhouten tafel Woudrichem’. In de resultaten is jouw bedrijf niet terug te vinden. Warempel. Daar ligt het gat in jouw markt. Je besluit je slogan aan te passen, een nieuwe website te maken en je gaat je specialiseren. Vanaf nu ben je ‘specialist in steigerhout’. Je hebt je nichemarkt gevonden. Een deelmarkt waar je meer uit kunt halen dan je huidige verzadigde markt.

Het vinden van een ‘hot niche’

Het vinden van een niche, het lijkt zo makkelijk. Toch blijkt in de praktijk dat veel ondernemers het lastig vinden het kaf van het koren te scheiden. In hun enthousiasme willen ze te veel, pakken ze hun ideeën te groots aan. Het bekende spreekwoord luidt: ‘Shoot for the stars’, maar veel verder kunt u er als ondernemer niet naast zitten. Wanneer u tegen iedereen praat, is er niemand die echt naar u luistert. U drijft weg van de klanten die u wilt bereiken. De oplossing is het vinden van een niche. In deze blog leest u hoe u dat kunt doen, en waar u rekening mee moet houden.

Hoe vindt u een goede niche

De voordelen van een nichemarkt hoeven eigenlijk niet meer besproken te worden. Minder concurrentie, sneller bovenaan in Google, een hogere conversiegraad; het is ons allen welbekend. Waar het om draait is dat u deze markt snel kunt aanspreken en dat u weet of uw idee levensvatbaar is. Het vinden van een niche markt begint met één simpele vraag: wie wil ik totaal niet als klant? Jonge ondernemers proberen vaak een zo groot mogelijk publiek te bereiken, maar dat is een gevaarlijke valkuil. Door vooraf te bepalen wie er níet in het plaatje past, weet u waar u zich wél op moet richten. U kunt dan bepalen wat de problemen zijn van uw doelgroep: waar zijn zij naar op zoek, maar wordt nog niet geleverd door de andere aanbieders op de markt? Met andere woorden: waar zit het gat dat u kunt opvullen?

Valt er voldoende winst te behalen?

Onderzoeksbureau McKinsey deed een aantal jaar terug onderzoek naar de verdeling van de markt. De onderzoekers gebruikten de analogie van een weiland om te beschrijven hoe ondernemers een plekje veroveren in de sector. De koeien -de ondernemers- graasden stuk voor stuk op hun eigen plekje. Ze bleven echter wel allemaal dicht bij elkaar. Waarom? Omdat de randen van het weiland niet bezaaid zijn met gras, maar met koeienvlaaien. Met andere woorden: zoek naar een niche waar klanten echt naar op zoek zijn. U kunt dat bijvoorbeeld doen door te kijken naar Google Trends, of Google Alerts. U krijgt dan een goed overzicht van de verschillende zoektermen die mensen dagelijks gebruiken. Wilt u beginnen in een sector, dan is het altijd verstandig om te bekijken waar het publiek naar op zoek is. Een succesvolle onderneming lost problemen op en dat leidt tot winst, niet andersom.

Niche vinden met de 8 K’s

Voor het vinden van een niche moet u antwoord geven op een aantal vragen. Deze vragen worden ook wel de 8 K’s genoemd. Eerst moet u beslissen of de nichemarkt bij u past en of u daar genoeg expertise voor heeft. Daarna is het zaak om te onderzoeken of deze niet te breed is, of u niet nog verder kunt specialiseren. U kunt dat oefenen: bestudeer de pen die u dagelijks gebruikt. Mooie kleur heeft hij, of niet? Bekijk nu het puntje, dat is de deelmarkt. Maar is er op het puntje nog iets te zien, kunt u nog een stap verdergaan? Verder moet uw niche zoals gezegd een probleem oplossen en moet het idee winstgevend zijn. Een cruciaal punt is ook of de nichemarkt verder kan groeien. Zit er toekomst in, of is het slechts een tijdelijke ‘hype’. Tot slot is het belangrijk dat u goed gevonden kunt worden via zoekmachines en dat u voldoende leveranciers kunt vinden binnen de deelmarkt. Loop al deze vragen goed na en probeer daar sluitende antwoorden op te vinden. Bent u ook benieuwd naar de beste niche voor u?

Denk na over je passies, hobby’s en expertises

brainstrom, Waar heb je een passie voor? Is het fotografie, muziek maken of toch sport? Zet alles wat je te binnen schiet als je aan je hobby’s of interesses denkt op papier. En dan ook écht alles. Hoe langer je hiermee bezig bent, hoe creatiever de dingen worden die je opschrijft. In eerste instantie bedenk je het misschien nog niet, maar voor je het weet loop je op het gebied van een van jouw passies een product tegen het lijf dat perfect is om te gaan verkopen.

Alles mag tijdens een goede brainstormsessie. Google is natuurlijk altijd een handig hulpmiddel, aangezien je op die manier eindeloos kan verdwalen op het web en continu op nieuwe dingen stuit. Het belangrijkste van brainstormen is vooral dat je echt out of the box gaat denken!

Bedenk welke ‘problemen’ je kan oplossen

De best verkopende producten zijn over het algemeen producten die ons leven gemakkelijker maken, problemen oplossen of bepaalde handelingen uit handen nemen. Denk aan slimme verlichting, draadloze oordopjes of GPS trackers voor je sleutelbos. Problemen of ongemakken die je ervaart als je een hobby uitoefent zijn een goed uitgangspunt voor jouw eigen niche webshop. Met welk product zou een dergelijk probleem verleden tijd zijn? Ook technologische ontwikkelingen die je graag zou willen zien (realistisch of niet) kun je opschrijven.

Maak een mindmap

Om je brainstormsessie meer gestructureerd in kaart te brengen is het maken van een mindmap een goede volgende stap. In een mindmap begin je met een onderwerp, vraag of probleem waaraan je continu gerelateerde woorden toevoegt totdat je uitkomt op een of meerdere producten die je kan verkopen. Ook in een mindmap is niets te gek, dus schrijf vooral alles op wat er in je opkomt. Tools die je kan gebruiken zijn MindMup, Sketchboard en MindMapFree.com, maar je kan natuurlijk ook gewoon een stuk papier en een pen of potlood pakken.

In bovenstaand voorbeeld zie je een mindmap die we maakten met MindMup, waarbij we zijn begonnen met het zeer algemene begrip ‘Fotografie’. Van daaruit hebben we alle begrippen die in ons opkwamen als een soort stamboom met elkaar verbonden. Je zal zien dat hoe verder je wegraakt van het hoofdonderwerp, hoe specifieker je wordt en hoe dichter je bij een mogelijk nicheproduct komt!

Delen