Ercon Consultancy

Druk

Door: Erik Smidt

Erik Smidt

De Opticien | december 2014

Over het algemeen als je iemand vraagt hoe het met hem of haar gaat dan hoor je hetzelfde antwoord………………………………….. druk.

We hebben het druk, we maken ons druk en we voelen druk.

We hebben het druk in ons werk. De concurrentie is heftig, de klanten veeleisend en de medewerkers doen niet altijd de dingen zoals je het wilt. We hebben het ook vooral druk met het invullen van onze visies  en mission statements en hoe we alle doestellingen “smart”  kunnen invullen.

Hoe druk we het hebben wordt mede bepaald door alle trends waarvan we vinden dat we die moeten volgen. Daarmee doel ik vooral op de manieren hoe je je leven volgens de laatste richtlijnen dient in te vullen.

We hebben het druk op de sociale media, het lijkt wel of dat het belangrijkste is de laatste tijd maar daar heb ik al eens een column aan gewijd.

En we maken ons druk, druk over allerlei zaken waarvan je je af kunt vragen hoe belangrijk ze zijn.

We maken ons druk hoe we eruit zien en of dat wel volgens de laatste mode is . We maken ons druk over zwarte, gekleurde en witte pieten.

Hier wordt zo veel en soms ook zo agressief over gepraat dat het wat mij betreft helemaal doorgeschoten is.

Je hoort steeds meer dat iedereen de discussie vooral beu is. Het maakt eigenlijk niet meer uit hoe de uitkomst zal zijn  over de side-kick van Sinterklaas, als de discussie maar eens stopt. Een discussie die volgens mij al veel langer gaande is en maar steeds niet tot een oplossing komt. Onlangs is er een prachtige oplossing  gepubliceerd. Laat het  door kinderen oplossen aangezien die veel minder last hebben van vooroordelen zoals  de volwassenen. Aanleiding hiervoor was de situatie dat een jongetje op zijn voetbalvereniging speelde met kinderen die allerlei huidskleuren hadden. Op de vraag hoe hij het vond te voetballen met zo’n gemengd gezelschap zei hij ”Gemengd?? Er zijn toch geen meisjes bij? “ de enige juiste benadering volgens mij.

We voelen ook druk. De druk om jong te blijven en om mee te blijven doen. Waarmee is niet altijd duidelijk. We voelen financiële druk omdat het lastiger wordt de eindjes aan elkaar te knopen. Of wanneer je ondernemer  bent de belasting druk of de druk als je een zieke werknemer krijgt bijvoorbeeld. De druk die ontstaat door deze situaties is vaak niet echt beïnvloedbaar, hij wordt gevoeld door oorzaken van buitenaf.

Vandaar dat het belangrijk is over de zaken die wel beïnvloedbaar zijn je niet al te druk te maken.

Wanneer je kritisch naar je bedrijf kijkt dan zie je dat je het vooral druk hebt met zaken waar je je niet druk over zou moeten maken. Je hebt het heel druk met de concurrentie  die wellicht een geheel andere doelgroep aanspreekt. Of je hebt het druk met klanten zaken uit te leggen doordat je zelf niet transparant genoeg bent in je communicatie.  Vaak heb je het heel erg druk met zaken die geen rendement opleveren. Hierbij doel ik niet alleen op financieel rendement maar ook emotioneel rendement. Met andere woorden je hebt het heel druk en het levert je niets op. Sterker nog het kost extra geld of energie of beide.

Volgens mij moeten we meer de rust zoeken waardoor onze inspanning meer resultaat opleveren.

Ons druk maken en het druk hebben met dingen die we toch niet kunnen veranderen heeft geen zin. En drukte over zaken die niets opleveren  is toch ook zonde van de geleverde  energie.

Volgende keer als ik u tegenkom en we vragen elkaar hoe het is hoop ik dat we zeggen :

“Lekker rustig en het gaat daardoor heel goed met me en een energie dat ik ervan krijg!! “

Delen