Ercon Consultancy

"Valt het u ook altijd op dat de lente iets met mensen doet?"

Door: Erik Smidt

Erik Smidt

De Opticien | juni 2014

Mensen lijken vrolijker, minder gestresst en het lijkt alsof iedereen zich aan het opmaken is voor iets leuks of iets lekkers. Mensen hebben zin om nieuwe kleren te kopen en er anders uit te zien. Lente is de opmaat voor de zomer met zijn warme dagen. Lente is fris en warm tegelijk en als het al een beetje regent dan is het fris en niet koud zoals in de herfst of de winter. In de lente word je ook fris in je hoofd, de eet- en drinkgewoonten veranderen in deze periode.

Als je naar wijnen kijkt, worden er meer witte en rosé wijnen gedronken en frisse bieren voeren de boventoon. Je ziet veel salades op tafels en geen stamppotten. Hoe zou dat toch komen? In de lente is alles veel jonger. Als je in de natuur kijkt met lammetjes, nieuwe bloei en allerlei jonge dieren is dat ook het geval. Logisch ook want er groeit meer voedsel in de lente dus er kan meer worden gevoed. Als iedereen in de lente een lekker gevoel heeft en veel meer het idee
heeft alles aan te kunnen, dan is dat de periode om aandacht op te eisen als optiekondernemer. Mensen willen in deze tijd van het jaar graag wat aan hun uiterlijk doen. Als ‘kijk en bekeken worden’-specialist ben je de persoon waar men zijn of haar aanzien kan veranderen. Let wel, in deze periode zijn ook de meeste concurrenten actief die vechten om aandacht. Denk hierbij aan kledingbedrijven, vakantiebedrijven, horecabedrijven en alle anderen die de veranderwoede en het goede gevoel van de consument bij hen willen laten besteden. Ik heb wel eens het idee dat we zo geoccupeerd zijn met het certificeren en alle technische aspecten van het vak dat de ‘feel good’-factor wel eens wordt vergeten. We kijken vooral naar de buurman, welke merken hij voert en op welke wijze hij concurreert dat we onze eigen mogelijkheden daarbij vergeten. Waarom de lente niet in huis halen met een lekker fris wijntje op de koopavond of zaterdagmiddag in samenwerking met de plaatselijke slijter? Een leuke nieuwe bril kun je uitstekend combineren met een nieuwe outfit die men bij de buren koopt, wat leuke kansen biedt om samen te werken in de mode. Als iemand ervoor kiest om geen bril meer te dragen maar contactlenzen, is het maar wat leuk dat u een overeenkomst heeft met een plaatselijke kapper en een schoonheidsspecialist om het plaatje compleet te maken. Of andersom, degene met een nieuw
kapsel krijgt van de kapper een bon mee om bij u iets extra’s te krijgen bij een nieuwe zonnebril of bril. Of een bon om eens contactlenzen te proberen in plaats van de bril. Het is uiteraard geweldig als een klant iets lekkers kan uitproberen bij de slijter of traiteur waar u een samenwerking mee heeft. Deze specialisten maken daar op hun beurt ook weer een feestje van.

Ik ben ervan overtuigd dat uw klanten hier meer over zullen praten dan de korting of het tweede glas of wat dan ook wat door bijna iedereen wordt aangeboden. Bij u is immers de aankoop van een nieuw uiterlijk in de lente een feestje en een mogelijkheid uw specialisme te laten zien. Sterker nog ik denk dat de lente een uitstekend begin is om dit te doen en het dan door te voeren naar elk seizoen. In de lente nieuwe smaken en uiterlijkheden en dergelijke van het modehuis, de traiteur of de wijnkenner in de buurt. In de zomer de beleving van vakantie of een bootverhuur bijvoorbeeld. In de herfst kunnen de herfstkleding, de bokbieren en de jachtschotels wellicht de smaken versterken, en in de winter biedt u de nieuwe stamppoten van de plaatselijke slager aan om te proberen. U vindt dit belachelijke ideeën? Wellicht is dat zo maar ik weet ook dat nagenoeg niemand het nog doet. Een dergelijke samenwerking met de mensen om je heen versterkt het gevoel dat specialisten iets bijzonders doen. Waarom deze krachten dan niet bundelen? Overigens is het vast en zeker zo dat bij de genoemde mkb-ondernemers zo’n vijftig procent van de medewerkers op één of andere manier een correctie voor het zien nodig heeft. Die praten zeker over je als het goed is en wellicht worden zij klant. Ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe klanten oplevert maar zelfs als het niet zo is dan is het toch een
feestje voor jezelf om deze samenwerking te hebben.

Ik wens u fijne seizoenen.

Delen